Wednesday, 9 August 2017

13.03.2017 “Autobiography of Dr Pt Deo Dutta Sharma” ** द्वितीयभागम्, भाग -2 Part-2: Page 2.01 – 2.105


13.03.2017
“Autobiography of Dr Pt Deo Dutta Sharma”
 ** द्वितीयभागम्, भाग -2 Part-2:
Page 2.01 – 2.105

8. उपनयनसंस्कारम् यग्योपवीतम् वेदारम्भम् YagyopaveetaSanskaaram जनेऊ Janew वेदपाठ
‘Getting Secondary Eyes’. Page 2.92 – 2.97

उपनयनसंस्कारम् 'यग्योपवीतसंस्कारम् च कथ्यते.
उपनयन = द्वितीय-अक्षि. अतः उपनयनविना न किञ्चदसामान्यम् दृश्यते, नवजातविडालसमम्
अतः यग्योपवीतपश्चात् वालकः द्विजम् भवति.
वेदारंभ तथा यज्ञकरण पूर्वं, यग्योपवीतं आवश्यकम् .

* उपनयन संस्कार के 'यग्योपवीत संस्कारो' कहेला लोग.
उपनयन माने होला 'दुसरका आँख'. कवनो बिलाई के जनम के बेर आँख दुनो बंद रहेला. ४ - ५ दिनन के बाद ओकर आँख फुटेला, तब ऊ  संसार  के देखेला; ठीक ओसहीं जब लइका के वेद ना पड़ावल जाय, ऊ सही रूप से संसार के देखिए ना सके.
एह से जनेव बाद ब्राह्मण, क्षत्रीय आ वैश्य के दूसर जनम होला.
> एही से एह लोगन के द्विज कहल जाला.
जग करे खातिर आ वेद पढ़े खातिर, यज्ञयोपवीत जरूरी होला. *

** Upanayana Sanskar is also known as ‘Yagyopaveeta Sanskaar’.
Upanayana means ‘Secondary eye’. Just like a cat is born with their eyes completely closed, and only after 4 to 5 days the new born kitty's eye gets open; the same way unless and until a boy is taught ‘Veda’, he is not able to see anything
in right perspective, even if he has good vision;
Since it is essential to perform Yagyas, for which
wearing ‘Yagyopaveet’ is required before ‘Vedaramba’. **

** After completion of BrahmacharyaAvasthaa or after Graduation ‘Samapawartan Sanskar is done when the person is supposed to lead a ‘Married Life’ after Vivaah Sanskar.

अतएव, सामान्यतया ३ -४ संस्काराः एकसमये जना: कुर्वन्ति, यथा:- चूड़ाकरणमं, याग्योपवीतं, वेदारंभम, तथा समापवर्तनसंस्कारं.
* एह से, मोटा मोटी ३ - ४ संस्कार लोग एके बेर क देलन, जदि पहिलहीं ना भइल होखे तब. जइसे चूड़ाकरण, यग्योपवीत, वेदारम्भ। जेकरा बाद पढ़ाई के बाद के 'समापवर्तन संस्कारो' लोग जनेवे में क देला. *

** Thus, normally 3 – 4 Sanskar are done together, if not done earlier; namely:
Choodakarna, Yagyopaveet, Vedarambha when Brahmacharya Life
or Studentship of the boy starts.
After finishing education, 'Samapavartan Sanskaar' is done as the Graduation.
However people perform Samapavartan also with Upnayan itself. **

अधुना अनेकाः एकमेवकाले चूड़ाकरण, उपनयन, वेदारम्भ तथा समापवर्तन संस्कारI: कुर्वन्ति, विवाह संस्कारकाले.

* ढेर लोग त बिआहे के बेर, पहिले चूड़ाकरण, जनेऊ , वेदारम्भ आ
समापवर्तन संस्कार क देले *
** Many perform ‘Hair Cutting Ceremony’, ‘Yagyopaveet’, ‘Vedarambh’, ‘Samapavartan’ Ceremonies together just before
the ‘Vivah’ or ‘Marriage Ceremony. **

मम चूड़ाकरण-यग्योपवीत-वेदारम्भ ३ संस्काराः एकमेव काले अभवत् सप्तवर्षवयसपश्चात्. तत्पश्चात् अहम् एकब्रह्मचारी रूपे 12 वर्षपर्यन्तम् पठनं कृत्वा, ज्येष्ठ भ्राता सह मम समापवर्तनसंस्कारमभवत् तस्य विवाह पूर्वम् .
* करीब 12 बारिस ब्रह्मचारी रहला के बाद, बढ़ भाई के बिआह से पहिले भाईये जी के समापवर्तन संस्कार के बेर, हमरो समापवर्तन संस्कार क दिआइल. *
** In my case, the 3 Ceremonies of ‘Hair Cutting’, ‘Yagyopaveet’, and ‘Vedarambha’ were done together; after which I became a Brahmachaari and
carried on studying and learning Vedas, and other subjects.
** I used to get up early in the morning along with my father, at about 4-30 am. After toilet I used to do Yogic Ashan, collect Samidha for Hawan.
I used to do learning as a Brahmachari or as a Vidyaarthi, a student. **

ब्रह्मचारीरूपे अहम् प्रतिदिनं 3 वेलायाम् संध्याम् कृत्वा वेदपाठम्, संस्कृतव्याकरणसाहित्यगणितविषयपठनं कृतं,
आयुर्वेद-पुस्तकमासीत् :- 'गुलरगुणविकासम्’.
गृहात् अहम् 'बिहार संस्कृत अस्सोसिएसनIत् ', 'प्रथमा परीक्षiयाः' पठनं कृतः.

* ब्रह्मचारी के  रूप में हम रोज 3 बेर संध्या आ वेदपाठ करत रही` अउरु  विषय पढ़त रहीं जइसे > संस्कृत व्याकरण, भाषा आ साहित्य, गणित, आ आयुर्वेदिक किताब 'गूलर गुण विकास' हम 'बिहार संस्कृत अस्सोसिएसन' के 'प्रथमा परीक्षI ' के
घरे से तइयारी करत रहीं *

** As a Brahmachari, I used to do Sandhya, 3 times a day, Veda Patha, and studying other subjects like Sanskrit Grammar, Language and Literature, Mathematics, and Ayurvedic book ‘Gulara Guna Vikas’ preparing for ‘Prathama Pareexa’ of a Board equivalent to present “Secondary School Examination” in Sanskrit medium. **

अहम् स्वाध्यायं, गृहात् एव कृतम् .
यदा कदा अहम् आश्रमम् (लोकमान्य ब्रह्मचर्याश्रम, गन्नीपुर, मुजफ्फरपुर, बिहार, भारत) च गतः यत्र ७ - ८ भवनेषु वर्ग आसन्. प्रवेश पश्चात् हवनशाला आसीत्, यत्र आचार्य: उपविशत् यज्ञानभवत्, प्रवचनां च.
औषधाल ये वैद्य: उपविशत य: रुग्नानां औषधिम विना मूल्यमेव दत्तवान.
आश्रमस्य मुख्य द्वारं भैरो शाहेन सुरक्षितमासीत्.

* हम त आपन पढ़ाई ख़ास क के घरहीं से करत रहीं.
कबहीं कबहीं हम आश्रमो (लोकमान्य ब्रह्मचर्याश्रम, गन्नीपुर, मुजफ्फरपुर, बिहार, भारत) चल जात रहीं; आश्रम में 7 - 8 हॉल रहे, जहवा वर्ग चलत रहे.
एगो हवनशाला रहे, जहां यज्ञ कैल जात रहे, आ जहवा आचार्य बइठत.रहन,
आ हवन करत रहन आ प्रवचन करत रहन.
एगो अषधालयो रहे, जहां वैद जी बैठत रहन, रोगियां के जाच क के मुफत दवाइ देत रहन;
आश्रम मुख्य दरवाजा प सुरक्षI भैरो साह करत रहन *
** Most of the studies 1 used to do in my home.
Sometimes I used to go to Ashram, Lokamanya Brahmacharyashram, Gannipur, Muzaffarpur. In the Ashram, there were 7 to 8 halls where classes were held.
In addition there was a Hawanshaala for performing Yagyas, where the Acharya used to sit and performa hawan and deliver lectures.
There was an Aushadhaalay where Vaidya jee used to sit and check the patients. All Ayurvedic medicines were supplied free from the Aushadhalay.
The Entrance of the Ashram was from Haipur Road.
The Gate was secured by Mr Bhairav Saw je **

श्री जैमिनि जी तथा श्री श्यामनंदन शर्मा आंग्ल एवं हिंदी भाषा पाठितवन्तौ.
पंडितां: 8 - 10 आसन, ये अन्य विषयान् पाठीतवंत: अधुना अहम् न स्मरामि तेषां नाम्नी यत् तदा अहम् वाल्य काले आसम्.
* श्री जैमिनि जी आ श्री श्यामनंदन शर्मा अंगरेजी आ हिन्दी भाषा पदावत रहन; ऊहा 8 - 10 पंडितो रहन, जे दूसर विषय पढ़ावत रहन; आज हमरा ओह लोगन के नाव इयाद नइखे, काहे कि ओह घरी हम ढेर छोट रहीं *
** Shri Jaimini jee and Shyamanandan Sharma used to teach English and Hindi. There were 8 yo 10 Pandits who used to teach other subjects I cannot recall their names now as I was too young. **

आश्रमः गन्नीपुरग्रामे 'श्री साव महोदयस्य शरोवरतटे आसीत्’. स: सरोवरतटम्, आम्रवृक्षान्, कृषि क्षेत्रां च आश्रमाय दत्तवान्.
सरोवरे मित्राणि सह स्नानकरनम ाति आनंददायी च.
* आश्रम गन्नीपुर के सावजी के पोखरा प रहे. श्री साव जी भिण्डा, गाछी, धनखेती आश्रम के दान में`दे देले रहन. हम आपन साथियन के साथे खबड़ा गाँव से आश्रम आ जात रहीं आ पोखरा में नहा लेतरहीं *
** The Ashram was situated by the side of ‘The pond of Sava ji’. The Ashram area including Aushadhaalay, Mango Orchard and Paddy field was donated to the Ashram by Shaw ji.
I along with my friends from village Khabra used to take bath
in the pond near the Ashram. **

आश्रमस्य निकटे एकलघुवनमासीत्. यत्र विभिन्नजातिवृक्षाः आसन्, केचन फलदायी, अन्ये कंटकपरिपूर्णI:, केचन लघु अन्ये वृहत् शीतल छायादायिनी. वानरां, विडालान्, सर्पान् आदि जीवाः च आसन् तस्मिन् वने यत्र अहम् स्व मित्रसह क्रीडायाम् रत:
दिनं दिनं.
*आश्रम में ढेर पेड़ सब रहन स, कवनो बड़ा बड़, कवनो झाडी सब, कहई खरहा, बानर, सियार, विलाई, कहई तरह तरह सुनर, महकउआ फूल, ऊहां सांपो रहे; बाकिर ओह बन में खेले बड़ा मन लागत रहे प्रकृतिं के गोदी में . *
** By the side of the Ashram, there was a small Jungle with varieties of trees and shrubs, grasses and Jackals, hares, cats, monkeys, snakes, berries, fruit all living in a natural environment where we used to play and enjoy. *




9. ब्रह्मचर्यावस्था Brahmacaryaavastha ब्रह्मचारी के जिनगी Brahmacarike Jinagi Unique Studentship.
Page 2.98 – 2.91
** I used to get up early in the morning along with my father, at about 4-30 am. After toilet I used to do Yogic Ashan, collected Samidha. Then study of course books. After which we, myself, my elder brother and sisters used to take our breakfast with Puree, Kheer, Vegitables, Curry, halwa and verieties of fruits. We were perfect vegetarians, no onian or garlic,

प्रतिदिनं अहम् समिधा आनयितुं वने अगच्चम्, शुष्क-आम्र अथवा
पीपलडालिकान् हवनजन्य.
स्नानपश्चात् संध्या हवन देवपूजन तथा वेद पाठं प्रति दिनं करणीयं.
* हर रोज गांछी चाहे वन में जा के हवन खातिर आम चाहे पीपर के लकड़ी ले आवत रहीं, फेरु नहा धोआ के संध्या के बाद देव पूजा आ हवन करत रहीं फेरु वेद पाठ; संध्या दिन में`तीन बेर करत रहीं.  *

** Everyday i was collecting ‘Samidha’, dried twigs of Peepal or Mango trees for hawan. Then after taking bath, I used to do Sandhya, Hawan, Devapoojan,
and Veda Patham. **

 ब्रह्मचारी रूपै मम परिधानं "लुंगी Longi अधोवस्त्रम् - लंगोट – ऊत्तरीयम् चांदर " तथा पीपल अथवा पलास दण्ड मात्र आसीत्. सर्वे वस्त्रान् स्वेत अथवा गेरू-रंगें .
z ** ब्रह्मचारी के रूप में हमार पहनावा रहे एगो लुंगी , लंगोटा , चादर , मूज के डाँरा, पीपर चाहे पलास के डंडा रहे, सब गेरुआ चाहे उजर. कवनो सीयल कपड़ा ना.
जाड़ा में एगो uun के चादरों रहत रहे. *

**As a Brahmchari our dress was an unstitched lungi, a langota (uner-wear), a Chadar and a wooden Kharaau as foot-wear, a dand of branch of Peepal or Palash tree. All clothes were of white or saffron color.
In winter woolen chadar.
No stiched clothings, no shoes, no umbrella etc. **















10. ‘प्रथमा परीक्षा’ लोकमान्य ब्रह्मचर्याश्रम् Prathamaa Pareexaa Lokamaanya BrahmcaryaAshram
घरे से ‘प्रथमा’ Ghare se ‘Prathamaa’
‘First Sanskrit Secondary Examination’. Page 2.100 – 2.105
मम जीवने त्रयः दुखद घटना घटितI: सृ 9047 - 48 वर्षे:-

* साल 9047 - 48 में, हमरा जिनगी में 3 दुखद घटना धटल:* 

** During the year 1947- 48 three unforgettable things happened in my life:

1.  भारतस्य मुस्लिम-यवन जनाः, भारतस्य त्रिखण्डIनि कृत्वा, द्वे खण्डसह एक ‘पाकिस्तान’ नाम्नी ‘मुस्लिम’ नवदेशम् निर्मितम्. 

* साल 9047 में  मुसलमान लोग  भारत के 3 भाग क के, ऊ लोग 2 भाग लेके एगो दूसर देश ‘पाकिस्तान’ बनवले.
   
** In 1947 India got divided into 3 parts due to Muslims, who took away 2 parts and formed ‘East Pakistan’ and ‘West Pakistan’. **

2. साल 9048 वर्षे  आचार्य पंडित अम्बिकादत्त शर्मा, अधिष्ठाता
"लोकमान्य ब्रह्मचर्याश्रम" दिवंगत:.

 बरीस 1948 में आचार्य पंडित अम्बिकादत्त शर्मा, जे "लोकमान्य ब्रह्मचर्याश्रम" के अधिष्ठाता रहन, दिवंगत हो गइलन.
** In 1948, Acharya Pandit Ambika Datta Sharma, who had established “Lokamanya Brahmacharyashram” was no more.**

 3.  बिहार सासन: सृ 9048 वर्षे "लोकमान्य ब्रह्मचर्याश्रम" स्व अधीने कृतः, तत्रैव आर डी एस महाविद्यालयः स्थापित:,
एक सामान्य स्नातक महाविद्यालयः.
   * साल 9048 में "लोकमान्य ब्रह्मचर्याश्रम" के बिहार सरकार ले लेलस, आ ओही प एगो साधारन डिग्री कॉलेज खोल देलस, आर डी एस कॉलेज. *

** In 1948, Lokmanya Brahmacharyashram was acquired by the Bihar Government, just to open an ordinary degree college now called ‘RDS College’. **

मम पिता पंडित अम्बिकादत्त शर्मा, महात्मा गांधी महोदयस्य दिवंगतपश्चात शीघ्रमेव व्याधिग्रतम् बभूव.  
एकदिवसे अक्टूबर 1948 वर्षे सः 4 - 15 वादने प्रातः चतुस्क्यIत उपविशन, द्वारे अधोपतः.
अहम् तं चतुस्क्याम् आनयितुं असफलं. अतः अहम् स्व ज्येष्ठभ्राता एवं केचन अन्य जनसहाय्ये पितरम् चतुस्क्याम् आनयितुं सफलम्.
तत्पत्श्चात् केचन ४ - ५ दिवसे अनेकाः वैद्याः तथा आधुनिक चिकित्सकI:  तं उपचाराय दृष्टवन्तः. मम पिता वाम-पक्षाघातेन ग्रष्ट: आसीत् , अतः उपविशने असमर्थः. अंततोगत्वा सः दिसंबर मासे 1948 वर्षे  दिवङ्गत:. 
 * एक दिन भोरे 4. 15 बजे जब ऊ चौकी से उठलन, त दरवाजा प जाते गिर गइलन; हम उठावे के  कोशिश  कइनी बाकिर उठा ना पवनी; फेरु भाई जी आ कुछ अउरु लोगन के सहायता से उनका के चौकी प ले अइनी जा. 
अगिला 4 - 5 दिनन में ढ़ेर  वैद्य आ डाक्टर उनका के देखलन; उनका के लकवा मार देले रहे बा`बायां अंग में; 
हालत खराब होत गइल,  दिसंबर 1948 में   दिवङ्गत हो गइलन *

** My father Pt Abmika Datta Sharma fell sick soon after the death of Mahatma Gandhi. One day in October 1948, my father got up from bed at 4.15 am but soon felldown. I tried to take him to the bed, but failed. Then I called my elder brother and others who helped to take him to the bed.
Within next few days many Vaidyas and Physicians examined him. He was suffering from partial paralysis and couldn’t get up; ultimately he expired in Dec. 1948. **

तस्य शांतशरीरम् हाजीपुर नगरे नारायणी-गंगा संगमे कोनहरा घाटे, यत्र सः स्व पिता श्री जंगबहादुर पाण्डे महोदयस्य अंतिमसंस्कारम् कृतः, तत्रैव तस्य ज्येष्ठपुत्र: शिवदत्त: तस्य अंतिम्-दाहसंस्कारम् कृतः. 

पंडित अम्बिकादत्त शर्मा के शरीर के हाजपुर के नारायणी - गंगा के संगम के कोनहारा घाट प दाहसंस्कार कइल गइल, जहां पंडित शर्मा आपन पिता पंडित जंगबहादुर पांडे के दाहसंस्कार कइले रहन; ई दाहसंस्कार पंडित अम्बिकादत्त शर्मा के बड़ बेटा श्री शिवदत्त शर्मा कइलन   *

** His body was taken to Konahra Ghat, Hajipur where he had cremated his
Father Pt Jang Bahadur Pande. People from Khabra, Pataahee`, Tarsan, Dubiahee`, Sakari, Dariyaapur Kafen villeges and from Muzaffarpur Town went to Konahra Ghat at the meeting point of Narayani with Ganga Maa. Funeral pyre was mainly given by Sheo Dutta Sharma, the elder son of Pt Sharma. **

यथा कथनम्; वर्तते:-  
मृत्यु पश्चात् जना: दशदिवसाय "प्रेतयोन्याम्" गच्छन्ति, तथा 10 - 12 दिवसपश्चात् मृतकस्य श्रद्धोपरान्तं प्रेतयोनि पश्चात् तस्य पुनर्जन्मम् भवति.

परन्तु न कोपि सजीवः, "मानव यन्त्रः" जन्मति अथवा मरति, यत् जीवाः स्व 'वंश' रूपे; तथाकथित्जनमपाश्चात् यः मातायाः अण्डस्य पितृवीर्याजीवाणुना जागृतं भूत्वा भवति गर्भाधानकाले (नतु जीवात्मा - आत्मा कारणे यत अनेकाः कथयन्ति ); अथवा केचन जीवाणु-कलमेन ( क्लोनिंग से ) नूतन जीवः भवति, जन्मात् विना.   

जैसे कि ढेर लोग कहेले केहुके मुअला के 10 -12 दिनन के बाद श्राद्ध के बाद लोग के 'प्रेत योनि ' से छुटकारा मिलेला पुनर्जन्म के बाद.
भारत में बचपने से ई कहानी लोगन के दिमाग में भर दियाला, जबकि आज सब के  मालुम बा कि "गर्भाधान, सम्भोग के समय जदी औरत के अण्डा में स्पर्म घुस के जागृत का देला, ओही घड़ी  एगो भ्रुण बन जाला, जे पुंसवन के बाद 'जातक' के रूप में जनम लैला (ना कि जीवात्मा -आत्मा आदि के चलते), बाकिर कवनो जीव के कलमों - लगा के (क्लोनिंग से ) नया जीव बनेला ,  जेकरा के जनम कल जाला 

** As said: After the death of a person, s/he goes to ‘Preta Yoni’ for 10 days when her/his Shraddha is done on 10th to 12th day, when Punarjanma of the person happens.
However, none of the living being, “Human Machine” is born or dead; since in the form of ‘life’, she / he keeps on living in the form of the ‘descendants’ after the so called birth from the Mother’s egg+ sperm of the father (not due to jeevatma or atma as many say), or a person may be born from the cells of a parent by Cloning. **
म् त् न्

परन्तु 9047 - 48 वर्ष पूर्व भारत: कुतः? न कुत्रमपि. 

लोकमान्यब्रह्मचर्याश्रम् कुतः ?  न कुत्रमपि. 

आचार्य पण्डित अम्बिकादत्त शर्मा कुतः?  
सः स्व असंख्यशिष्येषु, वंशजेसु जीवति, 
अपरम् च 
सर्वे ज्ञायन्ते:-
"ज्ञानIत् अमृतमश्नुते"
अतएव आचार्य पण्डित अम्बिकादत्त शर्मा सर्वत्र,
  तस्य ज्ञानसह

* परन्तु 1947-48 के बाद: पहिलका भारत कहाँ ? > कहउँ ना. 
लोकमान्यब्रह्मचर्याश्रम कहाँ ?  कहउँ ना. 
आचार्य पण्डित अम्बिकादत्त शर्मा कहाँ? > कहउँ ना, जइसन कि लोग कहलन;
बाकिर "वंश के रूप में लोग जीयते रहेला”,
ज्ञानी लोगो जियते रहेलन. 

** However, after 1947-48 where is the original India > no more,
Where is Lokamanya Brahmacharyshram > no more,
Where is Acharya Pandit Ambika Datta Sharma > no more as it is said by many,
but “One lives as one’s descendants”,
One also lives with his. her knowledge. **


अहम् स्वाध्यायम् प्रारभतम्, तथा "बिहार संस्कृत एसोसिएशन" पटना परीक्षायाम् उपविष्टंम्, यस्य सचिवम् पण्डित रामपदार्थ  शर्मा आसीत्,  
यः आचार्य पंडित अम्बिकादत्त शर्मा महानुभागस्य शिष्यमासीत.
अहम् सृ 9049 वर्षे  प्रथमा परीक्षा उत्तीर्नः, यः  १०म  परीक्षा समतुल्यः. 

* हम अपने पढ़ाई शुरू क देनी; फेरु "बिहार संस्कृत एसोसिएशन" पटना के परीक्षा में बैठनी  जेकर सचिव पंडित रामपदार्थ  शर्मा रहन,
जे आचार्य पंडित अम्बिकादत्त शर्मा के शिष्य रहन. 
हम सृ 9049 में प्रथमा पास क लेनी, जे 10म के बराबर  होला  * 

** I started my self-study, appeared in the ‘Pratma Exam’ of “Bihar Sanskrit Association” whose Secretary was Pt Rampadarth Sharma, the discipline of Acharya Pt Ambika Datta Sharma and in 1949 I passed ‘Prathma Pareexaa’ equivalent to
‘Secondary School Examination’ of a board. **


Prathamaa Pareexaa Utteernam Prathama Pareexaa Paas
Passed the Secondary School Examinaion in Sanskrit Medium.






इति द्वितीयभागम् भाग - 2
Iti dwiteeyaBhaagam Bhaag-2 Khatam Part-2 Ends 13.03.2017






No comments:

Post a Comment