21.1 महाविद्यालये स्वयंवरः महाविद्यालय में स्वयंवर ‘Self-selection of ‘Var’, the Man, to take
her care.’ Page 4.63 –
4.66
रसायन तथा जीव विज्ञान प्रयोगशालायाम् 6 - 6 छात्रसमूहान् आवश्यकम्.
सर्वे 370 छात्रा: ऐक्च्छन् यत् तस्य समूहे न्यूनतम् एका छात्रा आगच्छतु. अतः ते अन्यान्य विधिम् प्रयोगे व्यस्तान्.
*
केमिस्ट्री आ बायोलॉजी लैब में 6 - 6 ग्रुप बनावल जरूरी; 370 चाहत रहन
कि कम से एगो लईकी उनका ग्रुप में आवे. ई लोग तरह तरह के तरीका आ हथकंडा में लगले.
केहू दोस्ती, फ्रेंडशिप में लगलन, त केहू सिनेमा ले जाए के धुन में. *
** In Chemistry and Biology Lab. classes, groups of 6
students had to be made. All the 370 wished, at least one of the 2 should come
to their Group. They started utilizing different techniques to lure them, by
making friends, inviting to go to matinee cinema, films etc. **
सीता स्वयंवरः सीता स्वयंवर Seeta Swayamvar:
सीता स्वयंवरः काले, तस्या
पिता राजा जनकः कथितवान, "यः क्षेत्रीय कुमारः एतत
वाणं उत्थास्यति, तं सीता माल्यार्पणम करिष्यति
सर्वे
कुमाराः इदं सामान्यं चिन्तयन तथा स्व प्रयासे पूर्णतया असफलमभावत , लंकापति रावणः
च
तत्पश्चात
ऋषि वशिष्ठ शिष्यः रामः वाणं हस्ते उत्थाय प्रत्यञ्चाम
तोडितवान
च; सीता सहर्षे माल्यार्पणं कृतवती
* सीता स्वयंवर के बेर उनकर पिता राजा जनक
कहलन कि, "जे क्षेत्रीय कुमार एह वाण के उठा ली, सीता उनके के वरण
करिहन
सब के ई शर्त बड़ा आसान लागल, बाकिर वाण के कसहु
हिलाइयो ना सकल, लंकापति रावणों ना
तब ऋषि वशिष्ठ के आज्ञा प उनकर शिष्य श्रीं राम
उठले आ चट से वाण के उठा के प्रत्यंचा चढ़ावे लगले कि वाण
गइल टुट
ख़ुशी ख़ुशी सीता जी उनका के वरण कइली पहिना
के *
**
During Seeta Svayamvar, her father king Janak, had put a condition that “who
soever xatriya youngman lifts ‘the bow’, Seeta will garland him”.
Seeing
it a very simple condition, many started to readily lift ‘the bow’, but alas!
they couldn’t even shake the same. King Ravan, the Lankesh also tried but in
vain, thus came back shamelessly.
Then
Maharshi Vashishtha’s disciple Ram got up, and not only lifted ‘the bow’ but
easily broke the same. **
केचन दिवस
पश्चात् रसायन विजान प्रयोगशाला
सहायक: छात्रां कथितः,
“6 - 6 समूह निर्माणं कुरुत”.
सः छात्रे कथितवान्:- यत् ते केचन 4 सहकर्मीम् चयनम् कुरूताम्.
* कुछ दिनन के बाद, रसायन विजान प्रयोगशाला के सहायक 6
- 6 के ग्रुप बनावे के घोषणा कइले. दुनो लइकियन के कहल गइल कि ऊ कवनो 4 साथी
चुन लेस.
370 के ई 'स्वयंवर' जइसन लागल. संयुक्ता कइले रही श्री
पृथ्वीराज चौहान के पाए खातिर, आ सीता जी कइले रही राम जी के पावे
खातिर, जहां एगो शर्त रहे कि जे शंकर जी के धनुष उठा ली, राजा जनक सीता के ओकरे
के वर मान ली हें.
स्वयंवर में शर्त जरूरी ना होखे, इहहु कवनो शर्त ना
रहे.
स्वयम्वरे कन्यायाः वर
चयने पूर्णस्वतंत्रता भवति.
एते द्वे छात्रे
च पूर्ण स्वतन्त्रता
आसीत्.
* बाकिर स्वयंवर में लईकी के पूरा अधिकार होला कि ऊ कवनो लइका के आपन साथी चुन सकेली.
एहु दुनो लइकियन
के पूरा स्वतन्त्रता रहे. *
** After a few days, in the Chemistry Lab., the Lab.
Assistant announced to form Groups of 6 Students. The 2 girls were given choice
to select any 4 students of their choice.
The 370 took this as ‘Swayambar’, Sanyuta did to get Shri
Prithvi Raj Chauhan as her husband and like Sita did in to
select Ram, where there was a condition: “Who so ever is able to lift ‘the
Shankar’s bow’, Sita will garland him”, **
अत्र न तु संयुक्ता आसीत् , न च
पृथ्वीराज, न तु विश्वामित मुनिः आसीत् , न तु रामः, परन्तु स्वयंवरमभवत्.
द्वे कन्ये मम निकटे आगत्य कथिते,
"आवाम् ब्रह्मचारी-चयनम् कुर्वः, सः अन्य 4 यत्किंचिद^चयनम् करिष्यति, ते आवयोः
स्वीकार^यम्.
* इहँवा ना त सबयुक्ता रही आ ना पृथ्वीराज, ना वशिष्ठ मुनि रहन
चाहे राम.
बाकिर स्वयंवर त भइल.
दुनो लईकी हमरा पIस अइली आ कहली कि,
"हमनी के ब्रह्मचारी जी के चुनतानी जा आपन साथी,
आ ई कवनो 4 साथियन के सुनिहें, जे हमनी के मान्य होइ. *
** There was no sanyutaa, Prithviraj, Vashishtha or Ram
kere. But the Swayambar was held. Both the girls came to me and said their
choice is ‘the Brahmachari’ and the other 4 of the Group he should himself
select.
There was a big hum in the class, but apparently, no
noise. **
सम्पूर्ण शान्ति अधुना सर्वे आष्चर्यचकितम्. केन कन्ये
चयनितम् एक पुरुषः, यः सुन्दरपरिधानमपि न प्रयोगम् करोति.
* तब एकदमे सब शांत हो गइल. सब
के लइकियन के च्वाइस प चुप्पी आ आश्चर्य. कइसे ऊ लोग अइसन आदमी चुनली,
जे एगो पैंटो - सर्टो आ जूतो ना पेन्हे.
** Then there was pin drop science in the lab. All got astonished: How could they
selected a fellow who does not wear a pant or shirt, even can’t afford a pair
of shoes, just using a wooden chappal, he kept specially for the Lab. **
21.2 एकदुष्टछात्रस्य भयानकघृणितकार्यम् Eka-duzTa-chaatrasya Bhayaava:
ghri0Iit Kaaryam
एगो दुष्ट स्टूडेंट के भयावह घृणित काम Ego dushT studenT ke Bhayaavah ghrinit kaam
A Dangerous Deed of a Crucked Chap:
Page 4.67 – 4.69
जीवविज्ञान वर्गे अहम् श्रेण्याम् द्वितीय धार्यौ उपविषम्. द्वे वालिके प्रथम
पंक्त्यां उपविषतां. तयोः पृष्टे केचन वालकाः उपविशतुमिच्छन. द्वे वालिकयोः पृष्टे
उपविशतुम् अनेकाः छात्रान् ऐच्छन्.
*
जूलॉजी किलास में, हम गैलरी प दूसर धारी प बैठत रहीं, दुनो लईकी हरदम अगिला सीटे
प बैठत रही. ठीक उनका पीछहू कुछ लइका बैठत रहन. दुनो लइकियन के पीछे बइठे
खातिर खूब खींचातानी होत रहें.
Zooloji
kilaas me`, ham Gallari pa 2-sar dhaari pa baiThat rahee`. Duno laiki hardam
agilaa seeT pa baiThat rahee. Theek unakaa peechahu` kuch stuDenT baiThat
rahan. Oh duno ke peeche baiThe khaatir khoob kheecaataani hot rahe. *
** In the Zoology class i was just sitting on the 2nd Row
of the gallery. The 2 girls always used to sit in the front row. Just behind
them also some students were sitting. There used to be tug-of-war between
students to sit just behind the 2. **
द्वे वालीके वर्गपश्चात् वहिः गतवन्तौ. स्थूलछात्रा सदा स्थाने वलात् उपविशति स्म. यदा ते आगच्छतां,
स्थूलछत्रा स्व स्थाने वलात् उपविषत्.
* किलास के छूटला के बाद, दुनो बाहर गइली. मोटकी लईकी खूब धपाक
से बैठत रही सीट प.
जब ऊ दुनो लौटली, त मोटकी छात्रा धपाक से आ के सीट प बइठ गइली
aa feru uTh gaili cillat aa roat.*
** Just after the break of the class, the 2 went out. The
fat-girl used to sit on the bench with a thud.
When the 2 came back, the fat one sat with a thud, and
immediately got up crying and weeping. **
वर्गे सर्वे स्तब्धः. व्याख्याता अधुना न आगतवान्. न कोपि ज्ञातम् किमभवत्. ते द्वे छात्रे शीघ्रमेव शौचालये गतवन्तौ.
* पूरा किलास स्तब्ध हो गइल. लेक्चरर
जी अबहीं वर्ग में ना आइल रहन.
केहू के पता ना चलल कि दुनो के का भइल कि ऊ दुनो
ट्वाएलेट के ऒर भगली *
**
The whole class was astonished. The Lecturer had not come then.
No one could understand what had gone wrong. The 2 rushed
to the toilet.
Came out and left the class. **
* पूरा शांत, केहु के समझे ना आइल कि का भईल दुनो के. अगिला दिनन से फेरु पहिले
जइसन किलास शुरू, बाकिर ऊ स्टूडेंट जे मोटकी लईकी के ठीक पीछे बइठल रहन दुर्घटना
के दिन, अब अनुपस्थित हो गइले. ओकरा के कॉलेज से निकालडियाईल रहे; काहे कि लईकी
के बइठे से पहिले, ऊ ओकरा सीट प एगो कांटी खड़ा क देले रहे, जे धप से बइठला प, खभ से
उनका चूतर में घुस गइल. कइसन घृणित काम कइलस ऊ दुष्ट लइकवा *
पूर्ण स्तब्ध शांत, न कोपि ज्ञातः तयोः किमभवत्.
श्वः पूर्ववत् वर्गे, परन्तु
एक छात्रः, यः स्थूलछात्रापृष्टे उपविषन् आसीत्, दुर्घटना दिवसात् पश्चात् अनुपस्थितः. तम् महाविद्यालयात् निष्काषितम्, यत् सः एक तीष्ण लौह
कंटक: तस्याः स्थाने स्थापित:, येन सा दग्धा.
** There was a pin drop silence. No one could make out
what had happened to them.
Next day the class was normal, but one of the 2 boys
sitting behind her, the day of accident stopped coming. He was expelled from
the college as he had kept a standing nail from behind on which she sat
down, badly injuring herself.
I fail to understand why some person does
such notorious activities!!! **
Iti भयानकघृणितकार्यम्.
The Dangerous Deed of
a Crucked Chap: Finished.
जींव विज्ञान वर्गात् तिलाञ्जलि:!!! बायोलॉजी क्लास के टा टा, बाई बाई !!! Tata Tata bye bye Biology Class.!!!
सप्तमासपश्चात् , लिखित् परीक्षा अभवत्. अहम् जीवविज्ञाने प्रथमम्. विभागप्रमुख: शुभकामनाम् ज्ञापितवान्, तथा कथितवान्, यत् मया जीवविज्ञानं मुख्यविषयमवश्यमेव कर्तव्यम्.
अहम् किंकर्तव्यविमूढमभवं, परन्तु यदा मया एका जीवितजंतुछेदनम् करणीयं, तदा अहम् जीवविज्ञानं वर्गम् त्यक्तः.
* बायोलॉजी क्लास के टा टा, बाई बाई !!!
करीब सात महीना बाद, लिखित ट्यूटोरियल जाँच भइल. जूलॉजी में हम फर्स्ट अइनी. HOD विभागप्रमुख अपना चैम्बर में बुला के हमरा के बधाई देलन आ कहलन कि हमरा 'जूलॉजी' के मुख्य विषय बनावे के होइ.
बाकिर जब हमरा के एगो जीयल बिछवतिया के चीरे के पड़ल, त हम उधेड़ बुन में पड़ गइनी, कि जूलॉजी पढ़ीं कि ना.
बाकिर अगिला दिन से हम बायोलॉजी क्लास के टा टा, बाई बाई क देनी*
** Tata Tata bye bye
Biology Class.!!!
After about 7 month,
written Tutorial Test was held. I stood 1st in Zoology. The
Zoology, HOD Head of the Department called me in his chamber. he congratulated
me, but said I must make ‘Zoology’ as the main subject.
However, after I was forced to carry out dissection of a
living Gecko, I was in a doldrums whether to carry on Zoology.
From next day, I did
Tata bye bye to Biology classes. **
21.3 शाकाहारी व्यक्ति विशिष्टः. शाकाहारी के बाते अलग बा: Being a
Vegetarian is Special: Page 4.72 –
4.74
एकदा मम सहयोगिनी, स्थूलकाया, क्षम्यतां, अहम् तस्या नाम्नि
विश्म्रितं, संभवतः 'अनिता' आसीत्.
एकदा
सा विरामकाले कथिता, "महाविद्यालयजलपानगृहे गमनीयम्"
अहम् अस्वीकृतम कथितं च, "अहम् पूर्णतया
शाकाहारी, तथा मम मुद्राभावः च."
सा मम करम् धृत्वा जलपानगृहे आनयिता,
तथा कथिता, "सा मम इच्छानुसारम्
पक्वान्नं पाचयिष्यति."
अहम्
कथितं, "किम् जलपानगृहस्य स्वामी तव पिता."
एतत् श्रुत्वा कृशकाया ‘सीमा’ अट्टहासम् कृत्वा हसनं आरभत. एतत्
काले
सा अति सुंदरी दृश्यत्.
अहम्
कथितः, “अंततोगत्वा अद्य त्वं हसिता, सुंदरम्.
तदा सीमा कथिता, "जलपानगृहस्वामिनी अनिता, 'कल्याणि केबिन' स्वामि अनीता-पिता."
अनिता बंगालीवाला, मत्यभक्षिका, परन्तु मम सह सा
सदा शाकाहारी आसीत्, इति श्लाघ्यम्.
* शाकाहारी
भइला के बाते अलग बा:
एक
दिन हमार ग्रुप मेट, मोटकी, सॉरी, हमरा उनकर नाव इयाद नइखे आवत, कुछ 'अनिता' जइसन रहे,
एह से अब एही नाव से कहब.
एक
दीन ब्रैक में अनीता जी कहली, "कॉलेज केंटीन चलल जाय."
हम नकार देनी, आ कहनी कि "हम
पक्का शाकाहारी हंई, आ हमरा पास पइसो नइखे"
ऊ हमार हाँथ पकड़ली आ खींच के कैंटीन
ले गइली, कहली कि, "ऊ हमरा पसंद के ख़ास शाकाहारी ख़ाना तइयार करवइहन
हमरा पसंद के"
हम
कहनी "कैन्टीन का तहरा बाप के ह?"
पतरकी,
लईकी ‘सीमा’ जी के त हंसी रुकते ना रहे, ऊ हंसला प बड़ा सुनर लगत रही.
हमहुँ
त कहिये देनी कि, "कम से कम आज त हँसलू ", काहे कि ऊ हरदम चुप्चापे रहत रही,
तब
सीमा जी कहली, "ई कैंटीन अनिते के ह; आ 'कल्याणी केबिन' उनकर पिता जी
के ह."
ओह
दिन से हम तीनो जब तब कैन्टीन आवे लगनी जा,
अनिता
जी बंगाली मछडी खाए वाली रही, बाकिर हमरा साथ ऊ हर दम हमरे डिश खात रही.
** Being a Vegetarian is Special:
One day my Group mate, the Fat girl, sorry I’m not able
to recall her name but call her ‘Anita’, during a break said, “Let us go to
College Canteen.”
I refused stating, “I am strict Veg. Further, I have no
money.”
She pulled my hand and took to the canteen, saying, “She
will arrange ‘Special Veg. dish’ for me and of my liking.”
I said, “Is the canteen of your Father?”
The ‘thinly tiny girl’ couldn’t stop her laughter.
I said, “At least today you have laughed” as she used to
be always very calm.
She then said come, "Anita is the owner of the
Canteen. Her father is the owner of ‘Kalyani Cabin’".
Since that day we 3 used to often visit the canteen.
Anita was a Bengali and fish eater, but she always took the same dish which of
my liking.
Please excuse me ‘Anita’ and ‘Thinly’ Seema for not
recalling your names, wherever you may be. **
21.3 Iti Shaakaahaari Shaakaahaari khatam
Vegetarian complete.
भौतिकी, रसायनशास्त्र: एवं गणित: भौतिकी, रसायनशास्त्र आ गणित:
Physics, Chemistry and Mathematics:
मम महाविद्यालय: अश्माकं पाठ्यक्रमें प्रो
मेघनाद शाहा लिखित् "भौतिकी पुस्तकम्" आसीत् . प्रो मेघनाद
शाहा नभभौतिकी एवं नाभिकीयभौतिकीविद्वान: आसीत् , यः श्री सत्येंद्रनाथ
बोसस्य सहपाठी आसीत् कलकत्ताविश्वविद्यालये.
* भौतिकी, रसायनशास्त्र आ गणित:
हमार
कॉलेज प्रो मेघनाद शाहा लिखित "भौतिकी पुस्तक" नियत रहे. प्रो मेघनाद शाहा नभभौतिकी आ नाभिकीयभौतिकी के मान्य
विद्वान रहन, जे श्री सत्येंद्रनाथ बोस के सहपाठी रहन कलकत्ता विश्वविद्यालय में
9013 में .
एही भौतिकी पुस्तक से हमारा
में भौतिक विज्ञान के नीव पड़ल *
**
Physics, Chemistry and Mathematics:
Our college had prescribed the ‘Physics Text Book’ Author
Prof. Meghanad Shaha (1893 - 1956),
an eminent Astrophysicist and Nuclear Physicist of India, a superb book which
laid the foundation of Physics in me. In I.Sc. Mr Saha was a class mate of
Satyendra Nath Bose, another Great Indian Scientist of the World repute. Both
passed the Entrance Exam of Calcutta University when Mr Saha stood 3rd and
Mr Bose 1st in 1919. Both Mr Saha and Mr Bose Graduated from
the Presidency College, Calcutta and stood 2nd and 1st respecyively
in Cacutta University in 1913. **
भौंतिकविञानम् विज्ञान-माता:.
रसायनशास्त्र:
सरल:, क्रमवद्धः, प्रदर्शयति यत् प्रकृति केन क्रमवद्धः .
गणितम्तु सरलतमम्, अतएव शतप्रतिशतशुद्धं
भवति.
* भौंतिकविञान
सब विज्ञानं के माई हई.
रसायनशास्त्र त बडा सरल लागल, जे
से पता चलल कि प्रकृति में कतना सब कुछ क्रमबद्ध बा.
गणित जइसन सरल, अउर कवनो विषय ना
मिलल, एही से एह में नम्बरो खूब उठेला *
** Chemistry was
found to be much simpler, systematic showing how systematic the Nature’s
Creation is.
Mathematics was also a good marks fetching subject. Math
is perhaps the simplex of all the subjects. **
सृ. 9056 वर्षे अहम् विज्ञान-माध्यमिक-परीक्षोत्तीर्णं,
प्राप्कान् सामान्यम्. अहम् यांत्रिकी अभियंत्रण पठितुंमिच्छन् , यत् बिहारे मात्र
सिंदरी संकाये सम्भवः; परन्तु आर्थिककारणे मुजफ्फरपुरात् बहिः गमनं मया न सम्भवम्. अतः अहम् लंगट सिंह महाविद्यालये रसायणविज्ञान स्नातक
(प्रतिष्ठा) वर्गे प्रविष्टं. मम लक्ष्यमासीत् कार्बनिक-रसायनविज्ञानस्य आचार्यपद पदासीन-करणम्.
परन्तु
यत्किंचित मानवः इच्छति, तत् प्राप्तुम् सदा न सम्भवम्.
* सृ 9056 में हम आई एससी पास कइनी लंगट सिंह कालेज से, जे में
कुछ नीमन नंबर ना आइल.
आई एससी के नंबर के आधार प हमार एम् आई टी, मुजफ्फरपुर
में नाव ना लिखा सकत रहे, बाकिर एम् आई टी में खाली सिविल अभियंत्रण के पढ़ाई
होत रहे, जबकि हम मिकैनिकल इंजीनियरिंग पढ़े के चाहत रहीं, जेकर पढ़ाई सिंदरी
में होत रहे; बाकिर आर्थिक कारण से मुजफ्फरपुर से बाहर ना जा सकत रहीं.
एह से हम लंगट सिंह कलेजे में बी एससी, रसायनविज्ञान
(प्रतिष्ठा) में नाव लिखा लेनी.
हमार ‘एम’ रहै "ऑर्गनिक केमिस्ट्री" के प्रोफेसर बने
के.
बाकिर
जे आदमी सोंचेला, ऊ हरदम ना मिले *
** I passed I. Sc, from LS College in 1956, with not very
good marks.
On the basis of the I. Sc marks, I could get admission in
MIT, Muzaffarpur, but in MIT only Civil Engineering was taught in 1956, where
as my choice was Mechanical Engineering, which I could get in Sindri, but my
economic condition didn’t permit to go out of Muzaffarpur.
Thus, I got admitted into B. Sc. (Hons), Chemistry. My
aim was to be a Professor in ‘Organic Chemictry’.
However, whatever one thinks, always the same thing is
not achieved. **
मम ज्येष्ठभ्राता श्री शिवदत्त शर्मा सेवा:-
हमार भाई जी श्री शिवदत्त शर्मा के
नौकरी:
Employment of my elder brother, Shri Sheo Dutta Sharma:
मम भ्राता श्री शिवदत्त शर्मा एम्. ए. (अर्थशास्त्र),
बिहार विश्वविद्यालय, मुजफ्फरपुरात् लंगट सिंह महाविद्यालयात् उत्तीर्णंमभवत्. स: 4 - 5 मासात् ‘गृहे उपविषत्', तदा डा श्री राममोहनसिंघ: कथितवान् नकोपि
कार्य प्राप्त:. त्वम् मम कमालपुरा-महाविद्यालय-शिक्षकस्य कार्यं कुरु।
तदा स: तश्मिन् महाविद्यालये र 60 प्रति मास वेतने कार्यरत: अभवत्.
* हमार बढ़ भाई जी, श्री शिवदत्त शर्मा: एम् ए (अर्थशास्त्र),
बिहार विश्वविद्यालय, मुजफ्फरपुर से 9056 में पास कइले, लंगट सिंह कॉलेज
से;
कुछ महीना बेकार बइठला प, श्री राधामोहन सिंह , कमालपुरा, पारु थाना से कहलन, "तब तक हमरा कमालपुरा के विद्यालय में शिक्षक नइखे. कI तूं क्लास लेब~?.
हमार भाई जी ई स्कूल ज्वाइन क लेले, ४, ५ महीना से र 60 प्रति मIस
प. *
** Employment of my elder brother, Shri Sheo Dutta
Sharma: MA (Economics), Bihar University.
In 1956 my elder Brother passed MA (Economics) from Bihar
University, Muzaffarpur through LS College.
For a few months he was sitting idle, so Sri
Radhamohan Singh, Kamalpura, Paru PS said: Meanwhile he can become a Teacher in
his school at Kamalpura. My brother joined the school and worked for 4. 5
months @ R 60 / month. **
एकदा मम भ्राता शांत-उद्विग्न उपविशन् आसन्, मम जिज्ञासा पश्चात्, सः कथितः,
"मात्र र 60 / मास जन्य सः 'एम् ए
(अर्थशास्त्रं) न कृतवान्". पूर्वमेव सः अनेकस्थाने आवेदनपत्रान् प्रेषितः, ताथापि साक्षात्कारहेतु आमन्त्रणम न प्राप्तः.
पूर्वंम् बिहार शासनेन "लोकमान्यब्रह्मचर्याश्रमस्य अधिग्रहणकाण्ड"
पश्चात् अवाम् प्रतिज्ञाकृतवन्तौ यत् "आवाम् बिहार शासनसेवा कदापि न करिष्यावः."
*
एक दिन ऊ बढ़ा गम सुम बईठल रहन, हमरा पुछला प कहलन कि ऊ एम् ए (अर्थशास्त्र) ऱ 60 / मास खातिर ना कईले रहीं; ऊ पहिलही कई जगह भारत सरकार के नौकरी खातिर दरखास्त देले रहन, बाकी कहई से साक्षात्कार खातिर बुलावा ना आइल रहे. बिहार सरकार से "लोकमान्यब्रह्मचर्याश्रम, गन्नीपुर, मुजफ्फरपुर के अधिग्रहण के काण्ड" के बाद, हमनी के प्रतिज्ञा लेनी जा कि 'बिहार सरकार के सेवा ना करब जा' *
** One day he was sitting very calmly, when I
asked he said he didn’t do MA for just R 60 / month. He had already applied
many places for better or GOI services, but no one even called even for an
interview. After the Episode of the take-over of “Lokamaanya
Brahmacharyashram”, Gannipur, Muzaffarpur, by the Bihar Government, we had
vowed not to do the Services of Bihar Government. **
आवाम्
पण्डित अम्बिकादत्त शर्मा पुत्रौ, अतः पूर्वमेव कथितं यत् आवाम् न कदापि अनैतिक मुद्राग्रहणं करिष्यावः.
अहम् स्व भ्रातारम् कथितं
"एकदा आवाम् च सूखे भविष्यावः"
* ऊपरसे पंडित अम्बिकादत्त शर्मा के बेटा भइला के चलते हमनीके पहिलहीं कहले रहीं जा कि कबहीं घुस ना लेब जा.
हम भाई जी से कहनी, कबहू हतोत्साहित ना होखे के चाहीं,
"एकदिन हमारा भी ज़माना आएगा"
*
** Moreover, being the
sons of Acharya Pt Ambika Datta Sharma, we had vowed not to take bribe.
I said to my brother,
“Never be disheartened, day will come as you often sing:
“Ek din meraa bhee
jamaanaa aayegaa” when you will get suitable service.**
अग्रिम मासे मम भ्राता भारत शासनस्य खाद्यविभागात् आमन्त्रणम्
प्राप्तः 'शासकीय आपणनिरीक्षक-पद' हेतु.
साक्षात्काराय सः दरभंगा नगरगतवान्, यत्र सः ज्ञात:
यत् मात्र
द्वे स्थानै स्तः
* अगिला महीना भाई ज़ी के पास भारत सरकार
के खाद्य विभाग से 'सही दाम के दुकानन के दारोगा' के बहाली खातिर
बुलावा आइल;
ऊ साक्षात्कार खातिर दरभंगा गैलन जहा पता चलल क़ि खाली
दुइएगो जगह बा. *
** The next month he got an interview call from the
Government of India, Department of Food for fulfilling the vacancies of ‘Fair
Price Shop Inspectors’.
He went to Darbhanga for the interview and found that
there were just 2 vacancies.**
साक्षात्कार काले प्रति मिनट 1 किं वा 2 'दुरभास'
आगत: श्री पिल्लई, साक्षात्कार-अध्यक्षाय, यत्र 5 + 1 सदस्यI: आसन्.
सः पूर्वमेव स्व सचिवम् कथितः यत् वाह्य-दूरभासां
अलम्, तानि अनियमितकार्यहेतु संभवतः.
मम
भ्राता साक्षात्कारे प्रथमः, यम् सफलम् उदघोषितम्.
अन्य
पुरुषः साक्षात्कार-सदस्यस्य कुटुम्बः.
* जब इंटरभ्यू चलत रहे, त प्रति मिनट 1-2 टेलीफोन आवत रहे; बाकिर
श्री पिल्लई आपन पी ए के कह देले रहन कि ऊ कवनो बाहरी टेलीफोन ना उठइहें,
जे सिपारिश खातिर होइ.
भाई जी इंटरभ्यू में प्रथम ऐलान। उनका के सफल घोषित
का दिआइल यही घरी.
दूसर स्थान प एगो सदस्य के सम्बन्धी चुनईलन.*
** While the Interview was going, every minute 1 or 2
phone calls were coming to Mr Pillai, Chairman of the Interview Board with 5 +
1 Members.
He had already instructed his PS not to take any external
phone calls, since they might be for some favor. My brother topped the
interview and declared selected for the post. The other candidate selected was
a relative of one of the board members. **
यदा भ्राता खबड़ा आगतः, स: प्रथमं माताप्रणम्य स्व
कथाम् कथितवान् तथा मधुरं अययच्छत्.
एतत् एक हर्ष
दिवशम् अश्माकम्
*
जब भाई जी खबड़ा अइलन, माई के प्रणाम, आ हमनी के खुश-खबरी सुनवलन, साथे में मिठाइओ खियवलन
ऊ साथे ले आइल रहन.
ई हमनी के एगो ख़ुशी दिन रहे. *
** When my brother came to Khabra, he bowed to the mother
and said the good news offering sweets he had brought with him.
This was one of the happiest days in our
life. **
21.4 मम कनिष्ठभगिन्याम् विवाहम् हमार छोटकी बहिन के शादी Marriage of
my Youngest Sister: Page 4.83– 4.86
मम कनिष्ठभगिनी कु शान्ति विवाह योग्यमभवत्. अहम् मम
ज्येष्ठ पितृव्येन सह
पूर्वी एवं पच्छिमी चम्पारने अनेक ग्रामे गतः. मम पितृव्यः मोतिहारी नगरे शासकीय संस्कृत पाठशालाप्रधानअध्यापकः
आसीत्.
अनेकाः छात्रा: निकटग्रामे बसन्ति स्म. ते निकटस्थ ग्रामस्य अनेका युवाकान ज्ञातं.
* हमनी के छोट बहिन कु शान्ति, शादी के उम्र प आ गइल रही, हम आ हमार बड़का चाचा
पंडित भवानीदत्त शर्मा पूरबी आ पच्छिमी चम्पारण के ढेर गांव में गइनी जा. हमार चाचा मोतिहारी सरकारी संस्कृत कॉलेज के
प्रधान अध्यापक रहन.
ढेर विद्यार्थी
पासे के रहन, जे ढेर लइकन के जानत रहन. *
** Our youngest sister Ku Shanti had attained
marriageable age. Myself and my elder uncle Pt Bhawani Dutta Sharma visited
many houses of the East and West Champaran.
My uncle was the Principal of the Government Sanskrit
School in Motihari, Many students were
local who, knew many Brahman boys. **
नाटकीय-दुष्कर स्थिति खतरनाक नाटकीय हाल
Illusionary and Dangerous Situation:
यथा कथितं ऊपरी, एकछात्रः यत कथितः, तदनुसारे अहम् पितृव्येन सह 'भलुअहिया' ग्रामे, पूर्वीचमपारने गतः
स्व स्व द्विचक्रे.
द्विचक्रे ४-५ होरा पश्चात् आवाम्
भलुअहिंया ग्रामम् विकल गतः.
* जइसन कि एगो विदयार्थी कहलस, हम
चाचा जी के साथ साइकिल प भलुआहिया
गाँव गइनी.
रोड बड़ा खतरनाक रहे, ऊपर से धूर,
भीतरी लीक के गढहा. कय बेर त हमनी के लीक
में फँस के गिरे से ब`चनी जा कसहुँ कसहुँ.
बाकिर ४-५ घंटा साइकिल से चलला के
बाद दुपहरिया में हमनी के भलुअहींया पहुंचनी जा.
*
** As said by one of the students of my uncle, I went
with my uncle to village ‘Bhaluaheenyaa’ in PS Dhaka, Dt East Champaran each on
a bicycle.
The road was earthen, with dust-hidden deep tracks and
ditches. At times we skidded and fell, some how we could save ourselves.
Altimately after cycling 4-5 hour, we could reach Bhaluahiyaa in the afternoot.
**
आवाभ्याम् लघुजलपानं प्राप्तम् शीघ्रमेव, मिष्ठान्नम् च. यदा
अहम् बालकाय अपृच्छम् , ते कथितं, स: निकटग्रांमे कृषि कार्येन गतः, शीघ्रमेव
आगमिष्यति. आवाम् विश्रामम् करणीयं. शीघ्रम् आवाम् निद्रायाम् गतः.
* हमनीके पहुचतहीं कुछ मिठाई नमकीन आ सर्वत देल गइल. जब
हमनी के लइका के बिसय पूछनी जा,
त लोग कहले कि ऊ त बगले के गाँव में खेत प गइल बा, आ तुरत्ते आजइहें, एह बीच हमनी के
आराम करे के कहल गइल. थकला चलते तुरत्ते हमनी के नींद आ गइल. *
** We were immediately served with some snacks and cold
drinks. When we inquired about the boy, we were told he had gone to the near-by
village to his farm, and will be coming soon. Mean while we were told to take
rest. Being tired, we took a brief nap. **
यदा
आवाम् जागृतम्, एतत् 5.30 संध्या, अंधकारम् च. ग्रामात् अनेकाः जनाः आगताः, संभवतः
'वरेच्छा' जन्य, यत् केचन ग्रामवासी च कथित:.
'वIलकाय' अपृच्छम्, ते कथितवान स: आगमिष्यति परिधान पश्चात्.
* जब हमनी के उठनी जा, त 5.30 सा`झ हो गइल रहे आ अन्हारो होत
रहे. गाँव के ढेर लोगन के बोलावल गइल रहे, लागल कि 'छेंका' खातिर, जे कुछ गाँव के लोगो
कहले.
जब हमनी के 'लइका' के पूछनी, त पता चलल कि ऊ तैयार
होता *
** When we got up, it was 5.30 pm and getting dark.
Many people of the village were invited
possibly for ‘chhekaa ceremony' as we
guessed and confirmed by some villagers.
When we asked about the ‘boy’, they said, he is getting
ready. **
सताधिकम् ग्रामवासी आगच्छन्, अंधकारम् च 7.30 बी रात्रौ, तदापि 'वालः' न आगतः,
उत्सव प्रक्रिया तीव्र गत्यम्.
अंततोगत्वा 'बालकः' आगतः, आवाम् अपश्यम् , पूर्ण: मूर्ख:, असुन्दरः,
अज्ञानी, मानसिक एवं शारिरिक अस्वस्थः व्यक्ति:.
* लोग खूब जमा होत गइल 100 से
ज्यादा, अन्हारो भइल जात रहे, 7.30 बजे रात में, 'लइका' के कवनो पता
ना, छेंका के तैयारी खूब जोर प रहे,
अंत में 'लइका' आइल खूब दूबर-पातर
बीमारिआह, बुद्धू , सुस्त, अशिक्षित बाकिर अदब वाला *
** People were collecting more in numbers, say about
100+. It was already dark at 7.30 pm. The ‘boy’ had still not
come. The ceremonial arrangement was going on fast.
Ultimately the ‘boy’ came and we saw him a total dull,
unhealthy, uneducated chap. **
तत्काले आवाम् तत् स्थानम् शीघ्रम् त्यक्तुं निश्चितम्. तूष्णीम् आवयोः द्विचक्रे तत् गृहे आस्तां, येन कथनेन आवाम् आगतः अत्र.
* तत्काल हमनी के ऊंहा से खिसक जाए के निश्चय कइनी जा, भाग से हमनी के साइकिल यही विद्यार्थी के घर रखले रहीं जा, जेकरा कहला से हमनी के इहाँ अइनी जा. *
** Immediately we decided to leave the place without saying anything to them. Luckily we
had kept the bicycle at the house of the student on whose saying we had gone
there. **
** For the sake of maidan, we left his house where
preparation for the ceremony was going fast.
We thought, such a circumstances was created that, in
case we refused to take part in the ceremony, they could intimidate us. **
आवाम् भलुअहींया तूष्णीम् त्यक्तुं निर्णयं अति सुरक्षितम्,
द्विचक्र सह 'मकई' क्षेत्रे चलनम् दुष्कृतम्, तदा धान्यक्षेत्रे ८-१० km, यदा
आवाम् बागमती तटआगतः. माता बागमती शीतल जलेन
आवयोः वलमागत:, यत्र मन्दगतयॉंधारा च आसीत्.
* हमनी के चुप चाप चल देबे के निश्चय,
सब से सुरक्षित रहे. पहिले हमनी के मकई के खेत से साइकिल ले के चलनी जा, धनखेती हो
के करीब ८-१० किलो m जब बागमती नदी किनारे अइनी जा, हमनी के आसानी से नदी पार क लेनी
जा, ठेहुने भर त पानी रहे, धारो चलत रहे, कइसन शीतल जल रहे माता बागमती जी के,
जे से हमनी के सब थकान दूर हो गइल; माई के गोदिये अइसनके होला!!! *
** Our decision to simply escape from the villge was the
safest.
We walked fast on foot, through first maize plants, paddy
fields for about 8-10 km to reach river Baghmati. We could easily crossed the
river with knee deep water with some current. **
माताबागमतीशीतलजलस्पर्शपश्चात आवाम् अवर्णनीय आनंदम् प्राप्तम्,
ततपश्चात आवाम् सुखेन रेज्मा ग्रामे गतः, यत्र अश्माकं सम्वन्धी निवसति.
* माता बागमती के ठंढा जल से थकान
बाद जे आनंद मीलल ओकर बर्णन शब्दन में संभव नइखे. हमनी के आराम से चले
लगानी जा, कि रेजमा, शिवहर अब नियरे रहे,जहँवा हमनी के एगो सम्बन्धी
रहत रहन *
** With cool water of Baagmati River, we got relaxed and
started walking comfortably since we were about to reach village Rejma in
Sheohar where one of our relative lived. **
आवाम् 11 वादने रात्रौ रेजमा ग्रामे आगतः, ते आश्चर्यितम्, परन्तु
प्रशन्नम् मिलित्वा, रात्रि भोजनपश्चात् आवाम् विश्रामाय
गतः. श्व: जलपानपश्चात् आवाम् रेजमात् प्रस्थानम्कृतः.
* हमनी के 11 बजे रात के रेजमा पहुचनी जा, सब लोग आश्चर्यित,
बाकिर मिलला से खुश.
हमनी के ओह लोगन के कुछ जादा ना बतवनी जा, रात जादा
हो गइल रहे, एह से खा पी के सूत गइनी जा, भोरे नास्ता के बाद रेजमा से चल देनी जा
*
** We reached Rejma at about 11 pm. The host were
surprised but pleased to see us.
We didn’t inform the details of the story to the host. We
took our dinner and next morning we left Rejma after the break fast. **
तथापि, किदृशी षडयंत्रम् ते विरचितं, येन ते स्व मूर्ख अस्वस्थ
'बालकं' अश्माकं भगिन्याम् सह कृतम्. त्
* कइसन दुष्ट काम ई लोग कइलन, आपन बुद्धू, अस्वस्थ लइका के हमनी के संबंध करवा के *
** However, what a mischievous plan they had made to trap
us and snatch our belongings, or to fix their unworthy chap to us.
In one’s life, such situation rarely comes. **
s
22. रसायनशास्त्र स्नातक (प्रतिष्ठा) अध्ययनम्
B. Sc रसायनशास्त्र (प्रतिष्ठा) के पढ़ाई Rasaayansaastra
(Aonars) ke paD*aai Study of B. Sc Course Chemistry (Hon)
Page
4. – 4.
23. भगिनी कु. शान्ति-विवाहम्
Bhagini Ku Shaanti-Vivaaham
बहिन कु. शान्ति
के शादी Sister Ku Shaanti's Marriage. Page 4. – 4.
24. एकतीक्ष्ण परिवर्तनम् जीवने, BCE पटनI
विश्वविद्यालमहाविद्यालये प्रवेशम्
Eka-teexna
Parivartanam BCE Patna Vishwavidyaalaye Pravesham.
जिनगी के एगो बड़
मोड़, BCE पटनI विश्वविद्यालमहाविद्यालय में प्रवेश. Jinagi ke ego baR mo~R "BCE Patna
Vishwavidyaalay" me` daakhilaa
Another sharp turn in Life: Admitted into "BCE,
Patna University"
Page
4. – 4.
25. यांत्रिकी अभियंत्रण अध्ययनं
YaantrikiAbhiyantra0Ia',
मिकैनिकल इंजीनियरिंग
के पढ़ाई B. Sc. Mikaenikal Injiniaring ke PaD*aai
Studying B.
Sc (Mechanical Engineering).
सिवमिल
ChaatraavaasaJeevanam सिवमिल होस्टल के जिनगी ke Jinagi Life in Civmil Hostel
Page 4. – 4.
26. "इंजिनियर्स
होस्टल सं 1" छात्रावासें Chaatraavaase
इंजिनियर्स होस्टल सं १ में me` In Engineers Hostel
No.1
Page
4. – 4.
27. 'रबड़ीवाला बाबूलाल: सदाचारी' उदार दिल
वाला Udaar dil
vaalaa "बाबूलाल रबड़ी वाला".
High hearted
'BabuLal Thickened Milkman'.
28. गर्धभाचार्य Gardhabhaacaarya गदहा चढ़ाई
Gadahaa caD*aai Ass-riding
29. सूर्यषष्ठीव्रतपूजनम् गांधी-तटे Gaandhi taTe SooryaZaztheeVrataPoojanam.
छठ पूजा गांधी घाट प ChaTh Poojaa
Gaandhi GhaaT pa. Chath Pooja, Sun Worship at 'Gandhi Ghat'.
30. देहरी ऑन-सोन सर्वेक्षण,
डालमिया नगर > BCE आयोजितम् BCE aayojitam Dehri-on-Son Sarvexanam, Dalmiya
Nagar.
> BCE ओर से
देहरी ऑन-सोन सर्वे, डालमिया नगर. Survey of Dehri-on-Son, Dalmiya Nagar for BCE.
No comments:
Post a Comment